Ny varemærkereform på vej
Efter 2 års hårdt arbejde, er EU Parlamentet, Kommissionen og Det Europæiske Råd endelig nået til enighed om en reform af de EU-retlige varemærkeregler.
Varemærkereformen er den første af sin slags, siden de nationale varemærkeregler blev harmoniseret for 20 år siden. De sidste detaljer for ændringerne mangler endnu at falde på plads, men ud fra de foreløbige udmeldinger fra EU, står det klart, at reformen vil medføre en række positive ændringer for varemærkeretten:
Først og fremmest vil gebyrerne blive reduceret – herunder gebyrerne for fornyelser af varemærker. Ifølge de seneste udmeldinger vil der være en prisnedsættelse på op til 37 %, og særligt varemærkeejere, som ønsker at beskytte deres varemærke i mere end de første 10 år, vil opleve et fald i priserne. Prisnedsættelsen skyldes hovedsageligt det store overskud, som OHIM (kontoret, der behandler alle EU-varemærker) har oparbejdet over de seneste år, og gebyrnedsættelsen er således et forsøg på at skabe balance i budgettet igen.
Dernæst vil reformen indføre et one-class-system, som gør det muligt at registrere et varemærke i en enkelt vareklasse – modsat nu, hvor der opereres med et system med op til tre klasser. Dette vil gøre den indledende registrering af et varemærke billigere, idet varemærkeejeren i så fald kun behøver at betale for én klasse i stedet for tre.
Reformen vil desuden medføre en mere strømlinet og ensrettet registreringsprocedure hos de nationale varemærkekontorer, således at de formelle regler i højere grad bliver harmoniseret i medlemsstaterne. Reformen vil indføre administrative procedurer for annullerings-og ugyldighedssager, hvilket vil komme mindre firmaer, som ikke har råd til at gå i retten for at få annulleret et registreret varemærke, til gode.
Slutteligt vil reformen forbedre reglerne for varer i transit, hvilket giver varemærkeejere mulighed for at gribe aktivt ind mod forfalskede varer, samt varer, som mistænkes for at krænke et varemærke. Generelt er de nye regler i høj grad udformet med henblik på at modsvare det moderne samfund og dets mange muligheder – blandt andet ved at indføre EU-domstolens afgørelser vedrørende brugen af Google Adwords på nettet.
Overordnet set er reformen en god nyhed – lavere priser og mere harmonisering kan aldrig være en dårlig ting. Kun intentionen om at ændre navnet fra ”Community trademark” til ”European trademark” savner mening, idet et EU-varemærke registreret ved OHIM reelt ikke dækker hele Europa, men alene EU og dets 28 medlemsstater. Navnet kan derfor siges at være en smule misvisende.
Reformen træder i kraft, så snart direktivet er færdigskrevet og formelt vedtaget af EU Parlamentet og Det Europæiske Råd. Herefter har de enkelte medlemsstaterne tre år til at implementere direktivet i de nationale regelsæt.