Striberne tilhører Adidas
For nylig blev det endeligt afgjort ved dom, at de parallelle ”Adidas-striber” tilhører Adidas. Det er således ikke tilladt andre tøjproducenter at gøre brug af disse striber.
Siden 1997 har der været stridigheder mellem de to tøjgiganter, H&M og Adidas, vedrørende det karakteristiske stribedesign, der optræder på det meste af Adidas’ tøj. Konflikten startede, da Adidas i 1997 sagsøgte H&M, efter at H&M havde markedsført en sportskollektion, hvor parallelle striber indgik som en væsentligt del af designet. Allerede dengang var Adidas meget bevidst om sin eneret til at gøre brug af to eller tre striber på tøj, og det endte da også med, at retten forbød H&M at gøre brug af striberne. For at sikre dette yderligere, fik Adidas H&M til at underskrive en erklæring, der forbød H&M at gøre brug af de særlige striber.
Herefter skulle man tro, at Adidas kunne ånde lettet op, da virksomheden nu havde rettens ord for, at striberne var Adidas’ alene. Dette var imidlertid ikke helt tilfældet, idet H&M - på trods af domsafgørelsen og den underskrevne erklæring - efter nogen tid igen lancerede tøj, hvorpå striberne fremgik. Det var Adidas selvsagt ikke tilfredse med, og det juridiske slagsmål startede påny.
Efter H&M’s årelange modvilje mod at anerkende Adidas’ eneret til brug af striberne, fik Adidas nok og forelagde sagen for EU-domstolen, der for nyligt trak en tyk streg i sandet. Det er nu med domstolens afgørelse endeligt fastslået, at Adidas har eneret til de kendte striber.
Selvom Adidas tidligere har været i lignende konflikter med andre virksomheder, der ligeledes har ført til adskillige retssager både i og uden for EU, vil denne afgørelse have afgørende betydning for fremtidige sager, og afgørelsen må derfor betragtes som en kæmpe sejr for Adidas. Med domstolens afgørelse har Adidas fået et stærkt våben i kampen mod kopier og efterligninger af deres velkendte mærke.
Det er iøvrigt ikke uden grund, at Adidas har kæmpet så brav en kamp for striberne. Striberne har nemlig været en fast bestanddel af Adidas’ varemærke siden 1948, hvor virksomheden blev grundlagt. Virksomheden skønnes i dag til at have en værdi på ca. 250 mia. kr., hvoraf en stor del givetvis er den goodwill, som er knyttet til de kostbare striber.
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har eventuelle spørgsmål eller ønsker yderligere information om afgørelsen. Kontakt vores specialister ► KONTAKT OS