Kontakt
Menu
  • Patenter
    • Dansk patent
    • Europæisk patent
    • Enhedspatent
    • Internationalt patent
    • PCT-Systemet
    • Patentansøgningen
    • Nyhed og adskillelse
    • Patent Pending
    • Patent på software
    • Krænkelse af patent
    • Rettighedstyperne
    • Patentdatabaser
    • Brugsmodeller
    • Prisoversigt
  • Varemærker
    • Dansk Varemærke
    • EU Varemærke
    • Internationalt
      • Kinesisk Varemærke
        • Udfordringer i Kina
      • Norsk Varemærke
      • UK Varemærke
      • US Varemærke
    • Firmanavne
    • Logoer
    • Produktnavne
    • Domænenavne
    • Søg i databaser
    • Mærketyper
    • Vareklasser
    • Vejen til registrering
      • Krav om særpræg
      • Prioritet
    • Når mærket er registreret
      • Brugspligt
      • Overvågning
      • Fornyelse
      • Ændringer af mærket
      • Overdragelse
      • Licensaftaler
    • Krænkelser
      • Indsigelse
      • Ophævelse
  • Design
    • Design i EU
    • Design i Danmark
    • Design i Kina
    • Hague-systemet
    • Bestil designbeskyttelse
    • Ikke-registreret design
    • Krav til nyhed
    • Kopiprodukter
    • Forbud og erstatning
  • Bestil
  • Om os
    • Kontakt os
    • Book møde
    • Privatlivspolitik
    • Handelsbetingelser
    • Cookies

Bestilling

Du har ingen bestillinger.
20. august 2018

Kun Interflora må ”sige det med blomster”

For nylig blev det endeligt afgjort ved dom, at fællesmærket ”Sig det med blomster” kun må bruges af Interflora.

Virksomheden Interflora, der er kendt for salg og udbringning af blomster, har brugt ca. 80 år på at opbygge og integrere sloganet ”Sig det med blomster” som en del af deres virksomhed. Fællesmærket har været registreret bredt siden 1937, og Interflora bruger årligt et tocifret millionbeløb på virksomhedens brand, herunder virksomhedsnavnet, logoet og fællesmærket ”Sig det med blomster”.

Til trods for Interfloras mange års indarbejdelse, oplever virksomheden ofte uretmæssig brug af fællesmærket - senest i ugebladet Femina. Fællesmærket ”Sig det med blomster” blev nemlig anvendt i to numre af ugebladet Femina i forbindelse med anbefalingen af bestemte produkter.

Har Interflora fortabt sin eneret?

I dommen mod Femina blev der stillet spørgsmålstegn ved hvorvidt vendingen ”Sig det med blomster” er blevet for almindelig, og om Interflora, som varemærkeloven kræver, gør tilstrækkelig brug af varemærket, til at sloganet fortsat kan opnå beskyttelse – eller om det i praksis blot er blevet et almindeligt udtryk, som ikke kan ejes af nogen. For at bevise, at befolkningen fortsat associerer ”Sig det med blomster” med virksomheden Interflora, fik Interflora udarbejdet en slogankendskabstest, som viste, at 84% i målgruppen 20-49 år forbinder sloganet ”Sig det med blomster” med Interflora.

I dommen mod Femina fastslog retten derfor, at Interflora stadig har eneret til brugen af fællesmærket ”Sig det med blomster” i de 16 vareklasser, som det er registreret for, samt at Feminas brug af sloganet dermed er en krænkelse af Interfloras varemærkerettigheder.

Hensigten med at beskytte

Værdien af varemærket for Interflora er udtryk for den omsætning og det salg, som oparbejdelsen af et velkendt og anerkendt varemærke skaber for virksomheden. Ifølge Interflora har der fra januar til april 2018 været 6.552 googlesøgninger på fællesmærket ”Sig det med blomster” og 3.857 af disse søgninger har ført til handel på Interfloras hjemmeside. Dermed har sloganet stor værdi for Interflora - en værdi, som man gennem lovgivningen forsøger at beskytte ved at forhindre andre i at snylte på eller drage uretmæssig fordel af.

Femina er langt fra de eneste, der gennem årene har gjort brug af sloganet ”Sig det med blomster”. Interflora har kæmpet en brav kamp for at bekæmpe den uretmæssige brug af deres varemærke og snyltning på deres renommé, men nu er det ved Sø- og handelsretten afgjort, at Interfloras varemærkerettigheder fortsat består. Interflora er fremover derfor de eneste der må ”sige det med blomster”.

Har du spørgsmål til dommen, eller ønsker du information om varemærker generelt, er du velkommen til at kontakte os.

TILMELD NYHEDER
Martin Hjelm Kristensen
Ide til opfindelse
Ansøg om patent
Nyt design
Bestil designregistrering
Navn og logo
Beskyt dit varemærke
Få hjælp
Kontakt vores specialister

rettigheder.dk | 70 22 88 68 | mail@rettigheder.dk