Kontakt
Menu
  • Patenter
    • Vælg din rettighed
    • Nyhed og adskillelse
    • Dansk patent
    • Europæisk patent
    • Internationalt patent
    • PCT-Systemet
    • Patentansøgningen
    • Patent Pending
    • Patent på software
    • Krænkelse af patent
    • Patentdatabaser
    • Brugsmodeller
    • Indhent tilbud
  • Varemærker
    • Dansk Varemærke
    • EU Varemærke
    • Internationalt
      • Kinesisk Varemærke
        • Udfordringer i Kina
      • Norsk Varemærke
      • UK Varemærke
      • US Varemærke
      • Internationalt tilbud
    • Mærketyper
      • Ordmærker
      • Firmanavne
      • Produktnavne
      • Domænenavne
      • Logoer
    • Vareklasser
    • Søg i databaser
    • Bestil varemærke
      • Varemærke i Danmark
      • Varemærke i EU
      • Varemærke i USA
      • Varemærke i Norge
      • Varemærke i Kina
    • Vejen til registrering
      • Krav om særpræg
      • Prioritet
    • Når mærket er registreret
      • Brugspligt
      • Overvågning
      • Fornyelse
      • Ændringer af mærket
      • Overdragelse
      • Licensaftaler
    • Krænkelser
      • Indsigelse
      • Ophævelse
    • Indhent tilbud
  • Design
    • Design i EU
    • Design i Danmark
    • Design i Kina
    • Hague-systemet
    • Bestil designbeskyttelse
    • Ikke-registreret design
    • Krav til nyhed
    • Kopiprodukter
    • Forbud og erstatning
    • Indhent tilbud
  • Produkter
  • Om os
    • Book møde
    • Privatlivspolitik
    • Handelsbetingelser
    • Cookies
  • Kontakt os

Bestilling

Du har ingen bestillinger.

Krav om særpræg

For at få registreret sit varemærke, er det en betingelse at varemærket har fornødent særpræg. I kravet ligger, at varemærket skal være egnet til at adskille et produkt fra andre produkter inden for samme vareklasse.

Som eksempler på varemærker, der ikke har kunnet registreres på grund af manglende adskillelsesevne, kan nævnes : ”SPROG & LEG”, ”CO2 BALANCE” og ”ERHVERVSKOMPAGNIET”.

Endvidere følger af kravet om særpræg, at et varemærke ikke må være beskrivende for de produkter, hvorunder varemærket påtænkes anvendt. Et mærke anses for beskrivende, når mærket udelukkende består af ord eller figurer, der kan beskrive en egenskab ved de varer eller tjenesteydelser, som mærket søges registreret for.

Som eksempler på varemærker, som ikke har kunnet registreres, som følger af at de var beskrivende, kan nævnes: ”MASSIVELEMENTER”, ”RIGTIG FLØDESKUM”, ”LET AT PASSE” og ”REN TAND”.

Kravet om særpræg skal sikre, at det varemærke, som søges beskyttet, rent faktisk vil blive opfattet som et kendetegn hos den relevante kundekreds, således at kundekredsen har mulighed for at skelne en virksomheds produkter/ydelser frem for en anden virksomheds. Ligeledes sikres det at enkeltvirksomheder ikke får eneret til almindeligt anvendte ord og betegnelser for de pågældende produkter/ydelser.

Vurderingen af, om et varemærke lever op til kravet om særpræg, kan være vanskelig og er i praksis meget flydende. Kontakt derfor vores specialister og få en vurdering af dit mærkes særpræg.

Sådan kommer du videre
Bestil online → EU VAREMÆRKE
Bestil online → DANSK VAREMÆRKE

Kontakt vores specialister
Vi er klar til at besvare dine spørgsmål → KONTAKT OS

Rettigheder.dk er en del af Otello Advokatfirma, som yder specialiseret rådgivning om IP-ret. Alle opgaver løses af vores team af erfarne specialister. Vi er klar med gratis råd og vejledning om, hvordan du bedst beskytter dine rettigheder.

  • Dansk Varemærke
  • EU Varemærke
  • Internationalt
  • Mærketyper
  • Vareklasser
  • Søg i databaser
  • Bestil varemærke
  • Vejen til registrering
    • Krav om særpræg
    • Prioritet
  • Når mærket er registreret
  • Krænkelser
  • Indhent tilbud

DANSK VAREMÆRKE

5.000,-

EU VAREMÆRKE

10.375,-

SØG I DATABASER

SEND BESKED

Ide til opfindelse
Læs om patent
Nyt design
Læs om designbeskyttelse
Navn og logo
Læs om varemærker
Kontakt Specialister
Kontakt os

rettigheder.dk | 70 22 88 68 | mail@rettigheder.dk

Ophavsret © 2022 Vejnø. Alle rettigheder forbeholdes.