Kontakt
Menu
  • Patenter
    • Dansk patent
    • Europæisk patent
    • Enhedspatent
    • Internationalt patent
    • PCT-Systemet
    • Patentansøgningen
    • Nyhed og adskillelse
    • Patent Pending
    • Patent på software
    • Krænkelse af patent
    • Rettighedstyperne
    • Patentdatabaser
    • Brugsmodeller
    • Prisoversigt
  • Varemærker
    • Dansk Varemærke
    • EU Varemærke
    • Internationalt
      • Kinesisk Varemærke
        • Udfordringer i Kina
      • Norsk Varemærke
      • UK Varemærke
      • US Varemærke
    • Firmanavne
    • Logoer
    • Produktnavne
    • Domænenavne
    • Søg i databaser
    • Mærketyper
    • Vareklasser
    • Vejen til registrering
      • Krav om særpræg
      • Prioritet
    • Når mærket er registreret
      • Brugspligt
      • Overvågning
      • Fornyelse
      • Ændringer af mærket
      • Overdragelse
      • Licensaftaler
    • Krænkelser
      • Indsigelse
      • Ophævelse
  • Design
    • EU Design
    • Internationalt design
    • Bestil designbeskyttelse
    • Ikke-registreret design
    • Krav til nyhed
    • Kopiprodukter
    • Forbud og erstatning
  • Bestil
  • Om os
    • Kontakt os
    • Book møde
    • Privatlivspolitik
    • Handelsbetingelser
    • Cookies

Bestilling

Du har ingen bestillinger.

Nyheder

22. marts 2019

Tic Tac-triumf: Langvarig strid om æskedesign afgjort

Om de er hvide eller orange, købt i kø til kassen i det lokale supermarked eller i storpak på shoppetur til den tyske grænse, så kender de fleste Tic Tac og – ikke mindst – den praktiske æske, som passer perfekt i lommen. Mens man spiser den karakteristiske mintpastil, er det nok de færreste, der skænker emballagen og dens betydning for brandet Tic Tac mange tanker - for ikke at tænke på de juridiske kampe, der kæmpes i kulissen, for at bevare retten til noget så enkelt og dog så succesfuldt som mintpastiller i en plastikæske. Men netop æsken har gennem længere tid været genstand for en sag mellem Tic Tac-producenten Ferrero og deres polske konkurrent, BMB, der producerer slikket ”Mik Maki” i en tilsvarende æske; en sag, som nu har ført til en afgørelse fra EU-domstolen.

Læs mere
18. marts 2019

Beskyt dit brand på Amazon

Selvom internetgiganten Amazon endnu ikke har gjort sit indtog på det danske marked, er det kun et spørgsmål om tid, før ”Amazon.dk” ser dagens lys. Det er et lyntog af kaliber, der kommer buldrende ind på det danske marked lige om lidt - og hvis du vil med om bord, kan en varemærkeregistrering og en tilmelding til Amazons ”Brand Registry” være en rigtig god indgangsbillet.

Læs mere
25. februar 2019

Reform af ophavsretten skal få techgiganter til lommerne

En længerevarende proces i EU med forhandlinger om en reform af EU’s ophavsretsregler er afsluttet. Hovedformålet med reformen er at skabe mere tidssvarende regler for ophavsretten, og derved sikre, at techgiganter som YouTube og Facebook ikke deler indhold, som kan krænke ophavsretten, samt gøre det lettere for rettighedshavere at få betaling for deres arbejde.

Læs mere
31. januar 2019

McDonald’s mister varemærkeretten til ”Big Mac”

Er du sulten efter en Big Mac, har du hidtil skulle en tur forbi den nærmeste McDonald’s for at få fingrene i den. En ny afgørelse fra EU-varemærkemyndighederne (EUIPO) har imidlertid ændret på dette, idet McDonald’s for nyligt mistede retten til varemærket ”Big Mac” i EU, som de ellers har været i besiddelse af i mere end 20 år.

Læs mere
17. januar 2019

Coop taber sag om brug af brugskunst i tilbudsaviser

I mange år har reklamebureauer kunne nøjes med at gå uden om velkendte designs, når de skulle skyde nye reklamefotos til deres kunder. Hvorvidt de benyttede rekvisitter kunne udgøre en krænkelse, har typisk ikke været i reklamebureauernes overvejelser, når kundernes produkter skulle portrætteres – det handler som bekendt blot om at få varen til at se bedst mulig ud.

Læs mere
28. december 2018

Ny forordning forbyder geoblokering

Den 3. december trådte en ny forordning i kraft, som skal gøre det nemmere for både virksomheder og forbrugere at handle på tværs af EU’s grænser. Forordningen handler om uberettiget forskelsbehandling ved onlinesalg, og den underlægger alle virksomheder i EU de samme regler, som har til formål at skabe et indre marked med lige konkurrencevilkår.

Læs mere
19. december 2018

Ny varemærkelov træder i kraft med et brag

Når klokken slår 12 nytårsaften, byder vi ikke bare velkommen til et nyt år, men også en ny varemærkelov. Den 1. januar 2019 træder en ny varemærkelov nemlig i kraft, som skal modernisere reguleringen af varemærker og ensarte reglerne for varemærker på tværs af EU.

Loven indeholder en række ændringer. Der er dog fem forhold, der er særligt interessante at fremhæve:

Læs mere
3. december 2018

Spinning – motionsform eller varemærke?

De fleste kender motionsformen. De færreste kender varemærket.

Holdsale, motionscykler og klikpedaler har længe dannet rammen om en af de mest populære motionsformer i de danske fitnesscentre. I flere år kaldte fitnesscentre i hele Europa dette fænomen for ’spinning’.

Læs mere
20. november 2018

Brexit: EU-varemærker og EU-designrettigheder

I forbindelse med, at vi nærmer os den 29. marts 2019, hvor Storbritannien forlader EU, og at en manglende Brexit-aftale efterhånden synes mere og mere sandsynlig, har den britiske regering for nyligt udgivet en række guidelines, der skal regulere beskyttelsen af EU-varemærker og EU-designrettigheder i Storbritannien i tilfælde af, at en aftale ikke når at komme på plads.

Læs mere
20. august 2018

Kun Interflora må ”sige det med blomster”

For nylig blev det endeligt afgjort ved dom, at fællesmærket ”Sig det med blomster” kun må bruges af Interflora.

Virksomheden Interflora, der er kendt for salg og udbringning af blomster, har brugt ca. 80 år på at opbygge og integrere sloganet ”Sig det med blomster” som en del af deres virksomhed.

Læs mere
5. juli 2018

Fokus på forretningshemmeligheder

Loven om forretningshemmeligheder giver virksomheder nye beføjelser og udvider sanktionsmulighederne, hvis forretningshemmeligheder misbruges.

Læs mere om, hvad du som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksom , og hvordan kan du fremover beskytte dig bedst muligt mod krænkelser.

Læs mere
24. maj 2018

Når persondata-fælden klapper

Der bliver næppe skrevet mange spændingsromaner om EU’s nye persondataforordning, og spørger du den gennemsnitlige sofa-dansker en lørdag aften, om han helst vil se det nyeste afsnit af Barnaby eller høre 10 minutter om persondataforordningen, falder det sjældent ud til forordningens side.

Læs mere
22. maj 2018

Få styr på persondata-papirarbejdet

Det har stået på to do-listen længe. Lige siden det personalemøde, hvor du med wienerbrød i mundvigen kom til at påtage dig opgaven, fordi du tænkte, at så svært kunne det da ikke være at strikke et par dokumenter sammen. Nu er dagene gået, og kalenderen siger maj, og du er ikke helt i mål endnu. Måske er du slet ikke begyndt.

Læs mere
15. maj 2018

Hvad er persondata (og kan jeg slippe for det)?

Hvis vi siger ”persondata”, hvad siger du så? De fleste tænker på CPR-nummer, blodtype og skatteoplysninger, men persondatabegrebet er faktisk meget bredere end som så – det dækker også e-mailadresse, navn, arbejdsadresse og IP-adresse. Mange virksomheder er kommet sent ud af starthullerne, fordi de er gået ud fra, at persondataforordningen ikke var relevant for dem.

Læs mere
9. maj 2018

Er du klar til den nye persondataforordning?

Foråret er over os – og det samme er EU’s nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Forordningen er næppe helt så kærkommen som solskin og fuglefløjt, men til gengæld er den – modsat det varme vejr – uundgåelig og til at regne med. Vi ved, at den kommer – så nu er det bare at smøge ærmerne op.

Læs mere
26. januar 2018

Har du styr på dine bloggere?

Der er sket en ændring i reglerne om skjult reklame i den nye markedsføringslov, der trådte i kraft den 1. juli 2017. Reglerne er blevet stærkt kritiseret af bloggere og PR-bureauer, og det har skabt en del forvirring. For hvornår er noget en skjult reklame? Skal dette markeres og hvor tydeligt?

Læs mere
22. december 2017

Apple vinder sag om ”iPad” varemærke

Apples kinesiske konkurrent Xiaomi - der ligeledes er specialiseret i elektronik og mobiltelefoni - forsøgte i 2014 at få ”Mi Pad” registreret som EU-varemærke. Ansøgningen blev imidlertid afslået, idet EUIPO vurderede, at mærket mindede for meget om Apples registrerede og meget velkendte varemærke ”iPad”. Både Xiaomi’s Mi Pad og Apple’s iPad benyttes for tabletcomputere.

Læs mere
8. december 2017

Striberne tilhører Adidas

For nylig blev det endeligt afgjort ved dom, at de parallelle ”Adidas-striber” tilhører Adidas. Det er således ikke tilladt andre tøjproducenter at gøre brug af disse striber.

Siden 1997 har der været stridigheder mellem de to tøjgiganter, H&M og Adidas, vedrørende det karakteristiske stribedesign, der optræder på det meste af Adidas’ tøj.

Læs mere
17. november 2017

Registrering af reelle ejere fra 1. december 2017

D. 1. januar 2017 trådte en ny lov om registrering af reelle virksomhedsejere i kraft. Loven bestemmer, at det er de reelle ejere af virksomheden – og ikke de legale ejere - der skal registreres i Erhvervsstyrelsens CVR-register, og at dette skal ske inden d. 1. december 2017. Med denne lov vil oplysninger om navn, adresse, fødselsdato mm.

Læs mere
1. november 2017

Brug af navnet ”Ziegler” i strid med smykkefirmas varemærkerettigheder

I en dom afsagt af Sø- og Handelsretten blev der af sagsøger - det danske smykkefirma Aagaard/Kranz & Ziegler A/S - nedlagt påstand om, at sagsøgte Mads Ziegler A/S’ brug af varemærket ”Mads Ziegler” stred imod varemærkerettighederne til navnene ”Kranz & Ziegler” og ” Ziegler”.

Læs mere
5. oktober 2017

”Brexit” får indflydelse på IP-rettigheder i EU

Det kan ikke have gået manges næse forbi, at et flertal af Storbritanniens befolkning stemte for at forlade EU under folkeafstemningen i 2016. Dette tiltag – under navnet ”Brexit” – vil på en række områder få konsekvenser både for Storbritannien selv og for de 27 tilbageværende EU-lande, herunder blandt andet i forhold til omfanget af beskyttelsen af IP-rettigheder i EU.

Læs mere
15. september 2017

Hästens berømte tern nyder beskyttelse

Det er nu fastslået ved dom, at Hästens kendte blå- og hvidternede mønster er beskyttet efter både varemærkeloven og markedsføringsloven. Sø- og Handelsretten fandt efter en samlet vurdering, at Hästens ternede mønster opfattes som et kendetegn for Hästens senge, og at varemærket har opnået tilstrækkeligt særpræg gennem en mange årig indarbejdelse på det danske marked.

Læs mere
18. august 2017

Ny EU-varemærkeforordning træder i kraft d. 1. oktober 2017

Fra og med d. 23. oktober 2016 trådte Europa-Parlamentets og Rådets ændringer af den tidligere EU-varemærkeforordning i kraft, hvilket blandt andet indebar, at den europæiske varemærke- og designmyndighed OHIM (Office of Harmonization in the Internal Market) skiftede navn til EUIPO (European Union Interllectual Property Office).

Læs mere
29. juni 2017

Bet25 krænker kendte håndboldspilleres rettigheder

D. 24. maj 2017 afsagde Sø- og Handelsretten dom i en sag, der formentligt vil fange mange sportsinteresseredes opmærksomhed.

Læs mere
11. maj 2017

Nets taber sag om nyt Dankort logo

Sø- og Handelsretten har for nyligt afsagt dom i en sag vedrørende ændring af et registreret varemærkes udseende. Sagen handler om hvorvidt indehaveren af et registeret varemærke har ret til at foretage ændringer i varemærkets udseende, uden at der derved er behov for en helt ny registrering af mærket.

Læs mere
21. april 2017

Amazing Jewelry Aps dømt for at snylte på Pandora

Sø- og Handelsretten har d. 22. marts 2017 afsagt dom i en sag om selskabet Amazing Jewelry Aps’ uretmæssige brug af smykkekoncernen Pandoras varemærke i flere sammenhænge. Amazing Jewelry er ejet af Jesper Laustrup Nielsen, også kendt som Kasi-Jesper, der tidligere har været direktør i et af Pandoras datterselskaber.

Læs mere
31. marts 2017

Må man bruge en konkurrents firmanavn som Google AdWord?

Sø- og Handelsretten har i januar 2017 afsagt dom i en sag, der handlede om, hvorvidt fastfoodkæden Just-Eat handlede i strid med markedsføringsloven ved at bruge navnet ”Easy2Eat” som Google AdWord, og om virksomheden Easy2Eat i så fald kunne kræve erstatning i anledning af brugen.

Læs mere
24. marts 2017

Krænkelse af Kählers populære Omaggio-serie

Det er næppe gået nogens næse forbi, at Kähler - blandt andet - sælger stribede vaser. Omaggio-serien, der består af både vaser og lysestager, er meget populær - men er den original nok til at nyde ophavsretlig beskyttelse, eller er der frit spil på markedet for stribet interiør? Det tager en nylig dom fra Sø-og Handelsretten stilling til.

Læs mere
31. januar 2017

Forbrugere har selv ansvaret ved køb af kopivarer

Sø- og Handelsretten har d. 21. december afsagt dom i en sag rejst af Forbrugerombudsmanden mod Nordea i anledning af, at Nordea havde nægtet at give en såkaldt ”charge-back” til en kunde. Forbrugeren havde via nettet købt flere par falske Nike-sko, hvoraf nogle blev konfiskeret i tolden, mens andre blev leveret.

Læs mere
27. januar 2017

Nestlé taber sag ved EU-domstolen om Kit Kat-chokoladebar

Fødevareproducenten Nestlé har for nyligt forsøgt at opnå international varemærkeret på den karakteristiske form, der kendertegner deres velkendte produkt ”Kit Kat”. Produktet udgør en bar, bestående af4 aflange, sammenhængende kiksestykker overtrukket med chokolade, der nemt kan knækkes fra hinanden.

Læs mere
  •  
  • 1 of 3
  • næste ›
Abonnér på IP-Blog
TILMELD NYHEDER
Ide til opfindelse
Ansøg om patent
Nyt design
Bestil designregistrering
Navn og logo
Beskyt dit varemærke
Få hjælp
Kontakt vores specialister

rettigheder.dk | 70 22 88 68 | mail@rettigheder.dk